RETORDA

Gra alternatywnej rzeczywistości (ARG) | Bełchatów, wiosna 2013

W 2007 roku, w przeddzień premiery filmu „Mroczny rycerz”,w kilkudziesięciu miejscach na terenie Stanów Zjednoczonych można było otrzymać tort przystrojony lukrowym napisem o treści „ZADZWOŃ!” i listą cyfr składających się na numer telefonu. Po wybraniu wskazanego numeru ciasto zaczynało wibrować i dzwonić – w środku tortu znajdował się nie tylko telefon komórkowy, ale również karta Jokera i dokumenty umożliwiające udział w grze rzeczywistości alternatywnej (ARG). Historia ta stała się popularna wśród wielu twórców gier na całym świecie. My również zaczęliśmy wypatrywać okazji stworzenia własnego ARG. Stało się to możliwe w 2013 roku w ramach projektu Mediokracja, tj projektu wykorzystującego mechanizmy growe do edukacji medialnej. W ramach drugiej edycji projektu mieliśmy zrealizować grę alternatywnej rzeczywistości, a planszą miał być Bełchatów. Większość gier tego typu towarzyszy znanemu, dużemu dziełu kultury lub produktowi i jest traktowane jako rozszerzona forma reklamy. Tworząc naszą grę nie mieliśmy takie medium pod które moglibyśmy się „podpiąć”, zatem musieliśmy wziąć sprawę we własne ręce.

Alternate Reality Game (ARG) to interaktywna narracja sieciowa wykorzystująca transmedialne opowiadanie historii. Środowiskiem w którym taka gra się rozgrywa jest rzeczywisty świat w pełnym spektrum (również cyfrowym), w którym zostały ulokowane stworzone przez twórców gry elementy. Mogą to być zarówno obiekty fizyczne pozostawione w przestrzeni jak i stworzone na potrzeby gry strony internetowe czy też konta na portalach społecznościowych. Uczestnicy gry mają ciągły wpływ na jej przebieg, a twórcy gry muszą dynamicznie reagować na interakcje z graczami. 

Trudność w realizacji tego typu gier polega na tym, że potencjalni odbiorcy sami muszą wejść do gry – nikt ich wcześniej nie informuje o tym, że rozgrywka się toczy i jakie ma ona zasady. Postanowiliśmy zatem wymyślić prostą historię, która będzie miała maksymalnie dużo króliczych nor (punktów wejścia do gry), tak by gracze mogli dość łatwo dostać się „na drugą stronę lustra”. Wymyślaliśmy różne akcje, by nakierować potencjalnych uczestników na grę – zorganizowaliśmy małą grę miejską, montowaliśmy tablice informujące o budowie nowego biurowca nieistniejącej firmy, puszczaliśmy w kinie spreparowane trailery filmu dokumentalnego o Bełchatowie, a nawet wysadziliśmy rower w powietrze.

Czy nasze ARG okazało się sukcesem? Umiarkowanym. W grze wzięło udział kilkaset osób, a do finału dotarło kilkadziesiąt. Liczyliśmy, że przy nakładzie pracy włożonym w grę liczba graczy będzie znacząco wyższa. Pociesza nas to, że uczestnikom, którzy wzięli udział w rozgrywce, przypadła ona do gustu. I czekamy na następną okazję, by zrobić ARG z krwi i kości.

Koordynacja: Michał Grelewski

Mistrz gry: Piotr Wiśnioch

Game designerzy: Przemysław Górski, Vojislav Radojicic, Antoni Mirosław, Piotr Lipski

Koordynacja terenowa: Joanna Ufnalska

Grafika: Mateusz Dziworski

Współpraca: Hubert Bigos, Alicja Gadecka, Łukasz Gajewski, Juliusz Gajewski, Adam Drabik, Maciej Zasadziński, Przemysław Młodzikowski, Michał Rusiecki, Łukasz Biskupski 

Co to była za gra, co to było za przedsięwzięcie! Nieskończone planowania fabuły, przygotowywanie rekwizytów i materiałów wizualnych, strony internetowe, profile społecznościowe, trailer filmu, nocne wyprawy do Bełchatowa. Oczywiście przy takim nakładzie sił i środków chciałoby się uzyskać większy odzew od mieszkańców. Tak czy inaczej – nauczyliśmy się tutaj naprawdę dużo. I kiedyś jeszcze zrobimy prawdziwe, wielkie ARG 🙂 (M.Grelewski)

Zostaw wspomnienie albo inny komentarz