CZASOWNICY

Tygodniowa gra miejska | Sosnowiec, 7-16 września 2012

Miasto jest planszą – tak pisał Krzysztof “Semp” Bielecki w swojej książce “Miasto to gra”. Znajomość tej planszy w przypadku designera projektującego grę miejską jest niezwykle ważna. Stworzenie gry w miejscu, którego się nie zna jakoś szczególnie dobrze jest dużo trudniejsze, ale potrafi być jednocześnie niezwykle ekscytujące!

Kiedy 30 maja 2012 dowiedzieliśmy się, że Urząd Miasta w Sosnowcu to właśnie nam powierzy przygotowanie swojej dorocznej gry miejskiej byliśmy niezwykle podekscytowani, a jednocześnie pełni obaw. Nie byliśmy firmą ze Śląska, nie znaliśmy Sosnowca, ale to właśnie nasza oferta zdobyła najwięcej punktów (zwłaszcza w kategoriach merytoryczny). Założenie było niezwykle ambitne, bo w zasadzie nie można mówić o jednej grze. W czasie 2 tygodni (7-16 września) zaplanowaliśmy aż 12 różnych wydarzeń połączonych klasyfikacją generalną i rzecz jasna fabułą!

Wszystko zaczynało się od postaci dr Remigiusza Gresa, który przybył z USA i przyniósł kilka nowych faktów na temat jego historii Sosnowca. Rozmawiał z nim radca miejski, a miejscowi historycy byli zdumieni nowymi faktami. Po zdemaskowaniu Gresa jako oszusta tan postanawia zemścić się na mieszkańcach miasta i wykorzystując stworzoną przez siebie teorię czasu sprawić, że Sosnowiec nigdy nie powstanie. I kiedy wydawało się, że sprawa jest beznadziejna z przyszłości przybył ratunek! Do akcji wkroczyli Czasownicy – specjalny oddział strzegący porządku kontinuum czasoprzestrzennego. Ich nieliczny oddział oczywiście potrzebował pomocy. Pomocy mieszkańców miasta Sosnowiec!

Główną rozgrywkę poprzedzała kampania promocyjna, która w pierwszej części opierała się na działaniach viralowych. Lokalne media nagłośniły pojawienie się młodego doktora, na forach sympatyków historii pojawiły się dyskusje dotyczące nowych wątków, a w dyskusję włączył się Urząd Miasta. Druga część miała już bardziej tradycyjny charakter.

 Rozgrywka złożona była z 6 gier o odmiennej mechanice

– Powitanie czasowników – spokojna gra na rozgrzewkę rozgrywana w spacerowym tempie.  

– Szkolenie – sportowe i umysłowe zmagania na stadionie miejskim.

– Urodziny Jana Kiepury – muzyczna gra miejska o najbardziej znanym gwiazdorze z Sosnowca

– Polowanie na gwiazdy – gra o skrytej obserwacji sławnych mieszkańcach Sosnowca z przeszłości,

– Jednostki zaopatrzenia – ekonomiczno urbanistyczna gra w której liczył się zarówno analityczny umysł, jak i sprawne nogi

– Pałac w zagrożeniu – niebezpieczna gra miejska o poszukiwaniu bomb ukrytych w Pałac Dietla 

Prócz tego uczestnicy wzięli udział w 2 wycieczkach (na każdej trzeba było wykonać jedno lub dwa drobne zadania) oraz 4 indywidualnych wyzwaniach.

Koordynator projektu: Michał Grelewski

Lead Game Designer: Vojislav Radojićić

Zespół kreatywny: Przemysław Górski, Przemysław Bogusławski, Joanna Ufnalska

Koordynacja promocji: Piotr Lipski

Grafik: Jakub Dygas

Film: Adam Musiałowicz

Zdjęcia: Widzisz to?

Kostiumy: Martyna Cierpisz

Aktor: Łukasz Biskupski

Animatorzy: Natalia Ufnalska, Maciej Blim, Mateusz Pokora, Jan Kowalski, Mateusz Idzikowski

Pierwszy wygrany przez nas przetarg, pierwsza duża gra dla miasta, które nie jest Łodzią. Kiedy patrzymy na tą grę “od kuchni” widzimy co można było zrobić lepiej – przygotowywać gry wcześniej i dokładniej, rozważniej planować budżet, zrezygnować z nie zawsze potrzebnego rozmachu. Ale jeśli patrzymy na grę okiem uczestników to było to solidne 9 dni, z mnóstwem gier, z pomysłową kampanią reklamową, ze świetną fabułą, z animatorami dającymi z siebie wszystko. Gracze to czuli i odpowiedzieli nam tym samym – robić gry dla takich graczy to przyjemność. (M.Grelewski)

Zostaw wspomnienie albo inny komentarz