Dźwiękowa gra miejska | Łódź, wrzesień 2013
TWÓRCY | LINKI | WSPOMNIENIA
We wrześniu 2013 roku Muzeum Miasta Łodzi zgłosiło się do nas z propozycją byśmy w ramach projektu Tkalnia Dźwięków przygotowali małą grę miejską towarzyszącą premierze działań projektowych. Po krótkim namyśle postanowiliśmy się włączyć w to działanie. Od dłuższego czasu chcieliśmy zrobić grę opierającą się w głównej mierze o dźwięk i wykorzystanie go do rozszerzenia doświadczenia jakim jest udział w grze miejskiej.
Postanowiliśmy oprzeć ją o chwytliwą historię detektywa poszukującego informacji o zaginionej partyturze Aleksandra Tansmana. Marzena Bomanowska tak pisała o niej w łódzkim wydaniu Gazety Wyborczej:
“Utwór powstał na początku 1954 r. Kompozytor przesłał oryginał partytury hiszpańskiemu guru światowej gitarystyki Andrésowi Segovii, ale poczta zgubiła przesyłkę. Tansman odtworzył z pamięci całą partyturę i dodał jedną część, opartą na motywach ludowej muzyki hiszpańskiej “Nana”. Utwór czekał na premierę 57 lat, przechowywany w archiwum Tansmana i Segovii.“
Przygotowane przez nas nagrania były dwugodzinnym zapisem poszukiwań prowadzonych przez Franciszka Zweiga, prywatnego detektywa działającego na zlecenie markiza Andreasa Segovii. Odsłuchując nagrania umieszczone na odtwarzaczach mp3 gracze poznawali fragmenty układanki przed jaką stanął Zweig. Musiał odnaleźć osoby powiązane ze sprawą i od każdej z nich zaczerpnąć informacji by rozwikłać zagadkę.
Zależało nam na tym by gracze wsiąkli w nagrania i by zwyczajna tkanka miejska biednej dzielnicy Łodzi wydała im się zaskakująca i magiczna. Na terenie gry poukrywane były informacje, skrytki, a także postaci które można było obserwować lub śledzić, a które znikały przy zbliżeniu do nich.
Przygotowanie tego rodzaju gry, przy dość ograniczonym budżecie, wymagało od nas kilku nieprzespanych nocy by nagrać całość opowieści i dokonać jej obróbki dźwiękowej. Gra nie była najpopularniejszym wydarzeniem jakie przygotowaliśmy, ale też nie miała taka być. Było to bardzo ciekawe doświadczenie, które zaowocowało wiedzą, która wykorzystaliśmy przy kilku następnych grach.
Partner: Muzeum Miasta Łodzi
Koordynator projektu: Vojislav Radojičić
Game designerzy: Vojislav Radojičić, Piotr Lipski
Realizacja nagrań: Vojislav Radojičić
Film: Adam Musiałowicz / Big Story Short