Gra miejska | Łódź, wiosna 2015
TWÓRCY | LINKI | WSPOMNIENIA
Wiosną 2015 roku odezwało się do nas Muzeum Miasta Łodzi z pytaniem, czy nie chcielibyśmy stworzyć dla nich gry ARG na którą właśnie pozyskali środki z fundacji Akademia Orange. Bardzo się ucieszyliśmy na myśl o współpracy z Muzeum, choć gdzieś w kościach przeczuwaliśmy, że nie do końca mają świadomość czym tak naprawdę jest ARG i z jakimi problemami będzie wiązać się jego organizacja.
Alternate Reality Game (ARG) to interaktywna narracja sieciowa wykorzystująca transmedialne opowiadanie historii. Środowiskiem w którym taka gra się rozgrywa jest rzeczywisty świat w pełnym spektrum (również cyfrowym), w którym zostały ulokowane stworzone przez twórców gry elementy. Mogą to być zarówno obiekty fizyczne pozostawione w przestrzeni jak i stworzone na potrzeby gry strony internetowe czy też konta na portalach społecznościowych. Uczestnicy gry mają ciągły wpływ na jej przebieg, a twórcy gry muszą dynamicznie reagować na interakcje z graczami.
Tematem gry miało być Stare Polesie (in silva, znaczy po łacinie „w lesie”) – część miasta powstała podczas gwałtownego rozwoju Łodzi, na przełomie XIX i XX wieku. Chcieliśmy aby fabuła gry mieszała aktualne problemy tej części miasta z niezwykłą historią rodem z kina nowej przygody (jak w serii filmów o przygodach Indiany Jonesa). Uczestnicy odkrywali historię związanego z mitologią aztecką tajemniczego kamienia o wielkiej mocy, który został przywieziony do rozwijającej się Łodzi, a także ponurych losów wszystkich, którzy użyli jego niezwykłych właściwości. A ponieważ już od dłuższego czasu słuch kamieniu zaginął to właśnie jego odnalezienie powierzyliśmy uczestnikom gry. Osią historii był Lucjan Ogromski – wierzący w teorie spiskowe lokalny działacz, prowadzący videobloga oraz stronę internetową insilva.com . Nieujawniona historia, tajemnice, azteckie legendy oraz zbrodnicza organizacja działająca pod szyldem firmy deweloperskiej Terranova ogarnięta żądzą znalezienia przed laty artefaktu.
In silva to drugi zrealizowany przez Departament Gier projekt ARG. Mimo wielu trudności wynikających ze specyfiki tego typu gier udało się nam zaangażować sporą grupę łodzian do poszukiwań kamienia i zdecydowaniu o losach ludzkości i … oczywiście Polesia. Świat po raz kolejny został uratowany!
Partnerzy: Muzeum Miasta Łodzi, fundacja Akademia Orange,
Koordynator: Michał Gruda
Mistrz gry: Vojislav Radojicić
Game designerzy: Vojislav Radojicić, Joanna Ufnalska, Piotr Lipski,
Location manager: Joanna Ufnalska
Grafik: Mateusz Dziwroski
Realizacja nagrań: Adam Musiałowicz (Efekt Imago)
Webmaster: Krzysztof Kupczyński
Aktorzy: Dariusz Postolski, Piotr Lipski
Wsparcie: Michał Grelewski, Izabela Walczak, Dariusz Lisowski, Wiktoria Rybka