Scroll Top
Grawangarda

Gra miejska | Łódź, grudzień 2010 (finał 28.12.2010)

Zimą 2010 roku pojawiła się propozycja ze strony Muzeum Sztuki w Łodzi dotycząca zorganizowania jakiegoś bliższego ludziom działania przy okazji wystawy “Powidoki życia. Władysław Strzemiński i prawa dla sztuki”. Strzemiński był polskim malarzem, teoretykiem sztuki, pionier konstruktywistycznej awangardy okresu międzywojennego. No i oczywiście był mocno związany z Łodzią, gdzie przez wiele lat żył i tworzył, a także był jednym z inicjatorów powstania Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych. Jednak ze względu na pewne kontrowersje dotyczące samego artysty postanowiliśmy nie trzymać się jego biografii, a skoncentrować się stricte na działalności artystycznej. Współczesna sztuka abstrakcyjna to temat trudny. Dla niektórych wręcz zaporowy. No i zaczęła się prawdziwa zima z mrozem i śniegiem…Czekało więc nas dość poważne wyzwanie.

 

Zdecydowaliśmy, że fabularnie nie będziemy cofać się w czasie tylko powołamy do życia współczesną organizację pARtyznatka walczącą o ideały awangardowej sztuki którym hołdował Strzemiński. Na jej czele stanął generał Kwadrat. Militarny charakter związany był z faktem iż artysta zaczynał swoją karierę jako oficer rosyjskiej armii, a jego wojskową karierę przerwało kalectwo będące wynikiem działań I wojny światowej. 

 

  

Program manewrów przewiduje sprawdzenie umiejętności pracy zespołowej, widzenia abstrakcyjnego i walki z socrealizmem wszystkimi możliwymi środkami!

Niech zwycięży awangarda abstrakcji i niech sczeźnie cała socrealistyczna hołota!

Pozostała kwestia zimy. Podzieliliśmy więc grę na dwie fazy. W pierwszej codziennie publikowaliśmy zadania, na wykonanie których drużyna miała 48h. Dotyczyły one różnych etapów twórczości Strzemińskiego, od kompozycji architektonicznych, aż po prace unistyczne wykonywane na śniegu (którego mieliśmy pod dostatkiem). Efekty pracy uczestników gry trafiały do nas w formie cyfrowej.

Drugim etapem był finał rozgrywki odbywający się w mroźną środę 28 grudnia. Jak głosił przesłany przez generała kwadrata komunikat: 

“Program manewrów przewiduje sprawdzenie umiejętności pracy zespołowej, widzenia abstrakcyjnego i walki z socrealizmem wszystkimi możliwymi środkami!

Niech zwycięży awangarda abstrakcji i niech sczeźnie cała socrealistyczna hołota!” 

Podsumowując wszystko w krótkich, żołnierskich słowach: Udało się!

Partnerzy: Muzeum Sztuki w Łodzi

Koordynator: Michał Grelewski

Game designerzy: Vojislav Radojicic, Michal Grelewski,

Obsługa zadań: Jakub Tomczyk, Natalia Warzywoda, Maria Frankiewicz, Mateusz Pokora,

Animatorzy: Natalia Warzywoda, Maria Czaińska, Mateusz Pokora, Przemysław Bogusławski, Magda Przymusiała

Grafika: Ortografika

Zdjęcia:  

Realizacja nagrań: Maciej Bartosz Kruk,

Konsultacja: Łukasz Biskupski,

Aktorzy: Vojislav Radojicic, Michal Grelewski, Przemysław Bogusławski.

Zostaw komentarz