Gra miejska | Sankt Petersburg, 27.04.2019,
TWÓRCY | LINKI | WSPOMNIENIA
Gry biograficzne to miecz obosieczny. Z jednej strony bardzo łatwo wpaść w koleiny schematów – pokazywać w grze znane fakty z “życia i twórczości” postaci. Z drugiej strony – w każdej historii postaci można znaleźć inspirujące i nieoczywiste momenty, a te, które są powszechnie znane można pokazać z innej strony. Gry to wszak bardzo elastyczne medium pozwalające stawić akcenty tak, jak twórcy uznają za interesujące (albo tak jak będzie korzystnie z punktu widzenia gry). Wreszcie w grze można też opowiedzieć historie, które się nie zdarzyły, ale mogły się zdarzyć.
Pierwszym pomysłem na grę było rozwinięcie pomysłu poetyckiego pojedynku Mickiewicza z Puszkinem. Poeci rzeczywiście w pewnym stopniu ze sobą konkurowali, spierali się między innymi o Petersburg – mówi się, że odpowiedzią na Dziady, w których nasz wieszcz krytykuje miasto nad Newą jest Jeździec Miedziany Puszkina. Pojedynek chcieliśmy rozegrać we współczesnej konwencji rapowych potyczek. Ostatecznie uznaliśmy, że użycie motywu pojedynku w odniesieniu do Puszkina nie jest najlepszym wyjściem (Puszkin zginął w pojedynku).
U architektów sławne jest przysłowie:
Że ludzi ręką był Rzym budowany,
A Wenecyją stawili bogowie;
Ale kto widział Petersburg, ten powie:
Że budowały go chyba Szatany.
(Adam Mickiewicz, Dziadów części III Ustęp Petersburg)
W grze wykorzystaliśmy inną historię, która mogła się zdarzyć. Adam Mickiewicz przebywał w Petersburgu kilka razy, mieszkał w rozmaitych miejscach i spotykał się ze współczesnymi sobie ważnymi postaciami świata kultury. W naszej grze Adam został porwany a zadaniem graczy jest – oczywiście – odszukać go.
W czasie gry drużyny odwiedzały kilka lokacji związanych z działalnością wieszcza w Petersburgu, zadania były związane głównie z językiem, kilka z nich opowiadało także o odniesieniach do Mickiewicza we współczesnej kulturze. A na końcu gry okazało się, że … żadnego porwania nie było. Adam – protoplasta współczesnych pranksterów sam sfingował swoje porwanie.
Organizator: Instytut Polski w Sankt Petersburgu (dyrektor: Ewa Ziółkowska, koordynator gry: Magda Michel)
Partnerzy: Gazeta Petersburska, Petersburski, Parafia katolicka św.Katarzyny w Sankt Petersburgu (Dominikanie), Szkoła nr 216 w Sankt Petersburgu, Bar Warszawa (Kazańska 7)
Projekt i organizacja gry: Michał Grelewski
Animatorzy: Olga Oniszczuk, Aleksandra Rusek, Vasilina Mirgorodskaia, Aleksandr Purgin, Magdalena Michel, Christine Bobrova
W roli Adama Mickiewicza: Aleksander Machlin
Foto: Denis Szczegłów
Grafika: Jakub Dygas