Międzynarodowy Festiwal Gier FUSION | 31.10-2.11.2019 Matera (IT) // 8.11-10.11.2019 Plovdiv (BG)
TWÓRCY | LINKI | WSPOMNIENIA
26.07.2019, godzina 12:50
Grelewski: Joaśka, jesteś może? Bym zadzwonił do Ciebie ze sprawą.
Joaśka: Si. Dzwoń.
No i tak. 96 dni później odpaliliśmy Festiwal w Materze.
Koncepcja Festiwalu zakładała przekraczanie granic, wspólnota, przenikanie kultur! A wszystko to w oparciu o rozrywkę, rywalizację, piękno i przyjaźń. Bo takie główne idee przyświecają festiwalom gier miejskich. Europejska Stolica Kultury jest najlepszym tłem do takich wydarzeń, bowiem gry czerpią z teatru, muzyki, sztuki. Wykorzystują taniec, grę aktorską, film, fotografie. A przede wszystkim przekazują to w przyjemny sposób. Zabawny, luźny.
Twórcy gier:
- Vestigo team // Bułgaria // Secrets of Plo-Tera
- Chelik // Bułgaria // The Old Bulgarian Games
- Meeple People // Bułgaria // Gry planszowe
- Matias Brunacci // Niemcy // Virtualshamanism
- Lena Hendlmeier &Guy Königstein // Niemcy, Holandia // PLAY-WORK-SHOP
- Departament Gier // Polska // Dreamlike
- Departament Gier // Polska // BetweENers
- Departament Gier // Polska // Stardust
- GeoGames // Polska // Legendary Hunt
- Super:Serious // Rumunia // Narrative Puzzle Matera
- Run City // Rosja // Stones and waters quest
- Mejdu Ecolo // Rosja // Red Lady’s case
- Clean Games // Rosja // Clean Game
- Bibasan // Słowenia // PLAY:CES
- Anna Horton Cremin // Wielka Brytania // Games Generator
- Will Drew & Tassos Stevens // Wielka Brytania // Crowdplay
- U’Game // Włochy // The Ma_tower experiment
- U’Game // Włochy // Matera Poema Urbano
- Heritage Games // Włochy // Penombra
- ASP Gialo Sassi // Włochy // Detective tra i Sassi : 1514 – Scacco al Conte
- Minime Differenze // Włochy // Racoon
- Lorena Barbalinardo & Danilo Chiaradia // Włochy // Reshape the city
Jak to było technicznie?
Fusion był festiwalem, którego dwa osobne byty, realizacje w Matererze i Płowdiwie scalała nie tylko nasza ekipa, lecz także twórcy poszczególnych gier. Jako Kuratorzy i koordynatorzy Festiwalu przygotowaliśmy kilka naszych propozycji, ale główny akcent tym razem musieliśmy położyć na organizację całego wydarzenia (a tak naprawdę dwóch). Przeszliśmy przez Open Call, czyli ogłoszenie o festiwalu, zebranie zgłoszeń projektantów i wybranie ich, po opiekę nad nimi na miejscu. Produkcja wszelkich materiałów promocyjnych (dziękujemy Sampli i Polkadot – bez was nie byłoby tak świetnie!) także odbyła się w Polsce! Co nie mogło polecieć na południe łączami internetowymi – wyjechało (i dojechało!) kurierem.
Ostatnim etapem było przerzucenie nas jako zespołu (7 osób) do Włoch, później – przebazowanie do Bułgarii. W walkach poległa dwójka, więc Płowdiw opanowaliśmy w piątkę, nie licząc pluszowej małpy – Rabana 🙂
Pierwsza część Festiwalu //Matera// gościła 11 ekip, druga //Płowdiw// 7. Przybyły zespoły i pojedynczy projektanci całej Europy, między innymi z Włoch, Polski, Bułgarii, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Rosji. Gracze doświadczali gier w wirtualnej rzeczywistości, fabularnych rozgrywek, gier ruchowych, kryminalnych, zręcznościowych.
Opisy gier – na stronie festiwalu.
Oba mają ciekawą historię i niepowtarzalną architekturę, która została przez Twórców skrupulatnie wykorzystana. Ciemne, kamienne uliczki, klimatyczne skwery i place, bogactwo detali to niesamowita scenografia. Przez 3 dni, w każdym z tych miast, ulice wypełniły się kolorem, muzyką, radością.
To, co zawsze obserwujemy na festiwalach potwierdziło się i tym razem – ich siła tkwi w różnorodności, wielu punktach widzenia, przeróżnej filozofii gier! Tym razem dało się także zauważyć różnice w typach odbiorców – Włosi i Bułgarzy to zupełnie różne klimaty 😉
Finansowanie w ramach środków Europejskiej Stolicy Kultury 2019
Koordynacja projektu: Michał Grelewski, Francesco Caldarola, Gina Kafedjian, Joanna Ufnalska
Koordynatorzy gier: Zofia Lach, Natalia Ufnalska, Iza Walczak, Darek Lisowski, Janek Grelewski, Ivan Losacco
Grafika: Polkadot
Film: Plovdiv – Aleksandr Gusakov
Zdjęcia: Plovdiv: Rosina Pencheva / studio PUNKT, Lina Krivoshieva
Fusion to była jedna z bardziej szalonych i pięknych równocześnie inicjatyw w naszym growym życiu. Nie ma co tu wyliczać ile gier, ilu twórców, ile miast, lepiej napisać o tym, że to były dwa tygodnie prawdziwego growego święta – gdzie mieliśmy mnóstwo pracy, ale to praca z tych najlepszych. Cóż może być lepszego niż wyszukiwania miejsc na grę w pięknym mieście, co może być lepszego od testowania czy piłki rozbiją wieżę z kartonów?
Oczywiście – chcieliśmy, żeby ten festiwal był jeszcze lepszy, marzyliśmy o wykładach, warsztatach, dyskusjach, chcieliśmy, żeby twórcy przygotowywali gry współpracując ze sobą. Zważając na to, że na przygotowanie festiwalu mieliśmy realnie dwa miesiące, że wszyscy w tym czasie pracowaliśmy a na miesiąc przed startem urodził mi się syn – wyszło całkiem nieźle. (M.Grelewski)