Scroll Top
INTERSPACES – FESTIWAL GIER MIEJSKICH

27-29.09.2024, Tartu, Estonia

Zorganizowanie międzynarodowego festiwalu gier miejskich w ramach Europejskiej Stolicy Kultury? Wyzwanie zaakceptowane! Ale od początku…

Europejska Stolica Kultury (ESK) to tytuł przyznawany co roku jednemu lub dwóm miastom europejskim, ale w 2024 roku wybrano aż trzy miasta: Tartu (Estonia), Bad Ischl (Austria) i Bodø (Norwegia). Nam przypadła współpraca z miastem Tartu, co bardzo nas ucieszyło, bo jest to miasto akademickie, ciekawe pod względem położenia i architektury, z długą historią. Festiwal Interspaces był projektem, w ramach którego odwiedziliśmy Estonię aż trzy razy – w czerwcu 2023 roku oraz we wrześniu 2024, a Zosia i Joanna, dzięki uprzejmości Fundacji Tartu 2024, brały udział w wydarzeniach towarzyszących otwarciu ESK, które miały miejsce m.in. w Muzeum Narodowym w Tartu – było pięknie! 

W ramach open call do współpracy zgłosiło się wielu twórców gier, nie tylko z Europy, ale też z USA i Azji Wschodniej. Ostatecznie zaprosiliśmy do współtworzenia festiwalu 10 zespołów, 16 twórców, a podczas trzech dni wydarzenia można było zagrać w aż 15 gier! Było kolorowo, głośno, momentami poważnie i strasznie – bardzo różnorodnie. Mogliśmy obserwować najlepszych twórców gier miejskich w akcji; wielu z nich poznaliśmy na różnych wydarzeniach, w których uczestniczyliśmy. Niektórych spotkaliśmy w ramach tworzenia festiwalu Fusion czy podczas naszego łódzkiego Rabana, i byliśmy pod wrażeniem ich progresu oraz niekończącej się kreatywności. Jeszcze bardziej cieszył nas fakt, że znalazły się osoby spoza znanego nam środowiska, które zechciały nawiązać z nami współpracę i poszerzyć grową sieć kontaktów. W festiwalu Interspaces uczestniczyło ponad 250 osób, niektórzy byli stałymi bywalcami biorącymi udział w wielu rozgrywkach. Cieszył fakt, że wielu graczy zostawało po zakończonej grze tylko po to, żeby z nami porozmawiać, podzielić się wrażeniami oraz uwagami. To nas pozytywnie nakręcało i pokazywało, że to co robimy ma sens.

W ramach bonusu – tydzień przed głównym festiwalem zagraliśmy w dwie gry, które  stworzyliśmy specjalnie dla Polonii mieszkającej w Tartu. Jedna z rozgrywek była skierowana do młodszych osób, ale z feedbacku wynika, że każdy znalazł tam coś dla siebie, niezależnie od wieku. Druga gra była skierowana do starszych uczestników i była oparta o eksplorację przestrzeni miejskiej w… towarzystwie duchów.  Podczas organizowania tego wydarzenia wszystko nam sprzyjało – od pogody (piękna estońska jesień), po ludzi – tutaj jest miejsca na WIELKIE podziękowania dla Marcina, którego pomoc, entuzjazm i zaangażowanie (również w trakcie głównego festiwalu) wyszło poza wszelką skalę! 

Podsumowując – oczywiście nie wszystko poszło po naszej myśli, natomiast trzeba przyznać, że wraz z doświadczeniem czynnik chaosu spadł – jedliśmy pożywne śniadania, nawet mieliśmy czas na zwiedzanie. Pomimo zmęczenia wracaliśmy z Estonii z poczuciem, że to był dobry czas, a ten festiwal po raz kolejny pokazał, jak ogromny potencjał drzemie w grach miejskich, jak mogą one angażować i wciągać ludzi niezależnie od doświadczenia, że realnie potrafią one zintegrować osoby z różnych środowisk, kultur. My tworząc gry tworzymy relacje, sieci połączeń, które są silne – niektóre z nich zawiązały się kilkanaście lat temu. Jeden z designerów stwierdził, że Departament Gier to jedna z najstarszych ekip w Europie (sic!), która dalej aktywnie tworzy gry miejskie pod tym samym szyldem…

Tutaj chcemy podziękować wszystkim tym, którzy byli z nami tam na miejscu , albo pozostawali z nami w stałym kontakcie, pracowali zdalnie, albo ratowali z nagłej opresji – bez Was to by się nie udało 😉 Dzięki za to, co było, mamy nadzieję, że jeszcze wiele przed nami.

Lista gier:

Say Something See Something (Prosocial Rule Breaking Club, Birmigham, UK)

How To Train Your Carrot For Freedom (Beatrice Sgaravatto, Turin, Italy)

Warp and Weft (Joanna Liu, Tokyo, Japan)

Seekers – The nocturnal treasure hunt (Beatrice Sgaravatto, Turin, Italy)

Climate Casino (Sebastian Quack, Berlin, Germany)

Agents of SOKOTO (Emil Totev / Yana Chuchuranova from Obelisk Interactive, Plovdiv, Bulgaria)

The Gratefulness -Vampire Social Club (Philipp Ehmann, Clara Hirschmanner, Vienna, Austria)

Shadows of Dörpt (Pavel Levdik, Wroclaw, Poland) Artifacts of Tartu (Storytale, Lodz, Poland)

The Interview (Matteo Uguzzoni and Jason Corace, New York City, USA) Mash Machine (Andrius Ziuraitis, Tallin, Estonia)

Tartu DYI (Deprtament Gier, Lodz, Poland)

Organizator: Departament Gier

Partner: Tartu 2024

Produkcja i kuratorzy:

Joanna Ufnalska, Iza Walczak, Darek Lisu, Zofia Lach, Michał Grelewski

Promo:

Katarzyna Krawczyk

Ekspert lokalny:

Marcin Raiman

Współpraca:

Lotta Vaher, Maria Kõlamets

Warp and Weft game by Joanna Liu

Video by Clara Hirschmanner

Climate Casino game by Sebastian Quack

Video by Clara Hirschmanner

Zostaw komentarz